X
تبلیغات
شیعه بر حق است

شیعه بر حق است
در پاسخ به کلیه مقالات ،شبهات وتوجیهات اهل سنت جنوب ،سنی نیوز،بیداری اسلامی،عقیده ، اسلام تکس و...
    بسم الله الر حمن الرحیم

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین وعلی الارواح التی حلت بفنائک

شبهه(چرا شيعه سياه مي ‌پوشد)

الکليني در الکافي از احمد بن محمد از ابي عبدالله –عليهما السلام- روايت مى كند که گفت: «يكره السواد إلاَّ في ثلاث الخف والعمامة والكساء». «سياه پوشيدن مکروه است مگر در سه چيز: موزه و عمامه و عبا»[1]. و همچنين در کتاب الزي از او روايت شده که او گفت: «كان رسول الله -صلى الله عليه وآله وسلم- يكره السواد إلاَّ في ثلاثة: الخف والكساء والعمامة». «پپامبر –صلى الله عليه وآله وسلم- سياه پوشيدن را نمي ‌پسنديد مگر در سه چيز موزه و عبا و عمامه»[2]. و حر عاملي در وسائل از صدوق و او از محمد بن سليمان و او از ابي عبدالله –عليهما السلام- روايت مى كند که به او گفتم: «أصلي في القلنسوة السوداء؟ قال: لا تصل فيها فإنَّها لباس أهل النار». «آيا با کلاه سياه نماز بخوانم؟ «گفت: با کلاه سياه نماز نخوان؛ چون لباس سياه لباس اهل جهنم است»[3]. و صدوق در من لا يحضره الفقيه از امير المؤمنين روايت مى كند که به يارانش گفت: «لا تلبسوا السواد فإنَّه لباس فرعون». «لباس سياه نپوشيد؛ چون لباس سياه لباس فرعون است». و از حذيفه بن منصور روايت مى كند که گفت: در شهر حيره پيش ابي عبدالله -عليه السلام- بودم، که فرستادة خليفه ابي العباس آمد و به او گفت که خليفه تو را فرا خوانده است، او باراني پوشيد که يک روي آن سياه و روي ديگر آن سفيد بود، سپس گفت: با اينکه مي دانم که اين لباس اهل جهنم است آن را مي ‌پوشم»[4]. و در بعضي روايت هاي شيعه آمده است که لباس سياه لباس بني عباس دشمنان آنها مي ‌باشد.

چنان صدوق در من لا يحضره الفقيه روايت مي‌ کند: «روايت شده است که جبرئيل –عليه السلام- نزد پيامبر –صلى الله عليه وآله وسلم- آمد در حالي که قباي سياه بر تن داشت و کمربندي داشت که خنجري در آن بود، پيامبر –صلى الله عليه وآله وسلم- فرمود: جبرئيل اين چه لباسي است؟ جبرئيل گفت: لباس فرزندان عمويت عباس است، آنگاه پيامبر –صلى الله عليه وآله وسلم- نزد عباس رفت و گفت: عمو جان! فرزندان تو براي فرزندان من بلا خواهند بود، گفت: اي پيامبر خدا آيا خودم را اخته کنم؟ پيامبر فرمود: همه چيز مقدّر شده است». به ظاهر منظور از اهل جهنم در روايت هايي که گذشت کساني هستند که روز قيامت به جهنم مى روند و در آن جاودانه مي‌ مانند، و آنها فرعون و گروه هاي سرکشي امثال خلفاي عباسي و کفار اين امت و کفار امت ‌هاي گذشته هستند که لباس سياه مي پوشيده ‌اند[5].

و صدوق در من لا يحضره الفقيه به روايت از اسماعيل بن مسلم و او از امام صادق روايت مى كند که گفت: «خداوند به يکي از پيامبرانش وحي کرد: که به مؤمنان بگو لباس دشمنان مرا نپوشيد، و خوراک دشمنان مرا نخوريد، و راه دشمنانم را نرويد، چون اگر اين کارها را بکنيد همانند دشمنانم دشمن من خواهيد شد»[6].

و در کتاب عيون الأخبار بعد از نقل روايت با سندي ديگر که علي بن ابي طالب –رضي الله عنه- از پيامبر –صلى الله عليه وآله وسلم- روايت مي ‌کند مي گويد: «لباس دشمنان، لباس سياه است، و غذاي دشمنان نبيذ (شراب خرما، و انگور) و چيزهاي نشرآور است، و قارچ سفيد نرم و ماهي شناور و مارماهي آبنوس و ماهي مرده و قرار گرفته روي سطح آب و ماهي هايي که پولک ندارند .... خوراک آنها هستند، تا اينکه گفت: و جايي که دشمنان مى روند جاهايي است که هر کس برود متهم مى شود، و مجالس شان مجلس شرابخواري و سرگرمي بيهوده است، و مجالسي است که شرکت در آن براي ائمه و مؤمنان عيب است و مجالس گناهکاران و ستمگران و تباهکاران است[7].

بعد از بيان اين همه روايات از ائمه که دربارة مذمّت لباس سياه مي ‌باشند و مي‌ گويند که لباس سياه لباس دشمنان است، سوال اين است که چرا شيعه سياه مي ‌پوشند و لباس سياه را لباس سيّدها قرار داده‌ اند ....؟!.

 


---------------------------------------------------------

[1]- صاحب الوسائل در 3/278 حديث آن را روايت کرده است و نگاه کنيد فروع الکافي کليني 6/449.

[2]- الکافي 2/205 باب لبس السواد، چاپ تهران 1315هـ، اما در اين روايت عمامه قبل از عبا ذکر شده است.

[3]- الوسائل 3/281 باب (20) حديث (3) ابواب لباس المصلي، و صدوق در من لا يحضره الفقيه 2/232 آن را روايت کرده است، و مي‌گويد: امام صادق را در مورد نماز خواندن با کلاه سياه پرسيدند گفت: در آن نماز نخوان زيرا لباس سياه لباس اهل جهنم است. نگا: وسائل الشيعة 3/281.

[4]- من لا يحضره الفقيه 1/251 و صاحب الوسائل آن را از او در 3/278 ابواب لباس المصلي نقل کرده است. و روايت دوّم در الوسائل 3/279 حديث (7) ابواب لباس المصلي، و من لا يحضره الفقيه 2/252 و الکافي 2/205 روايت شده است.

[5]- و همان گونه که در الوسائل آمده، در العلل والحضال هم آمده است، و من لا يحضره الفقيه 2/252.

[6]- الفقيه 1/252، و نگا: وسائل الشيعة 4/384، وبحار الانوار 2/291، 28/48.

[7]- عيون الاخبار 1/26.

 

 

 پاسخ به شبهه "چرا شیعه سیاه می پوشد ؟"

  همانطور که خود گفته اید واز کتب شیعه شاهد آورده اید  پیامبر (ص) فرموده (در مواقع عادی):سیاه پوشیدن مکروه است مگر در سه مورد ،موزه (کفش) عمامه وعبا سادات روحانی هم لباس سیاه نمی پوشند بلکه در همین سه مورد  بهتر است سری به حوزه علمیه قم بزنید  واما در فقه شیعه  هم که همان بر گرفته از سخنان امامان معصوم علیهم السلام است پوشیدن لباس سیاه مکروه است  مگر در آن سه مورد ودر مواقع عزاداری ها

 

اثبات جواز پوشیدن لباس سیاه در عزاداری ها از کتب اهل سنت وشیعه

 

1-  ابن ابی الحدید از مدائنی نقل می کند که چون امیر مومنان علی علیه السلام به شهادت رسید عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب نزد مردم آمد وگفت همانا امیر المومنین وفات یافت او کسی را به عنوان جانشین خود قرار داده است اگر او را اجابت می کنید نزد شما بیاید واگر کراهت دارید کسی بر دیگری اصرار ندارد  مردم گریه کردند و گفتند بلکه به سوی ما بیاید (امام) حسن (علیه السلام)  در حالی که لباس مشکی بر تن داشت نزد آنان آمد  وخطبه ای ایراد فرمود . (شرح ابن ابی الحدید ج16 ص22)

2-  عماد الدین ادریسی قرشی از ابی نعیم اصفهانی به سندش از ام سلمه نقل کرده که چون خبر کشته شدن امام حسین (ع) به او رسید خیمه ای سیاه در مسجد رسول خدا زد ولباس مشکی بر تن نمود ( مقتل ابی مخنف ص 222 و223)

3-  ابی مخنف روایت کرده که نعمان بن بشیر  خبر شهادت امام حسین علیه السلام را به اهل مدینه ابلاغ نمود ودر مدینه زنی نبود جز آنکه از پشت پرده بیرون آمد ولباس مشکی پوشیده ، مشغول عزاداری شد (عیون الاخبار وفنون الاثارص109 )

4-  ونیز ابن ابی الحدید از اصبغ بن نباته نقل می کند که گفت بعد ازشهادت امیر المومنین (علی علیه السلام) وارد مسجد کوفه شدم (امام) حسن (علیه السلام) و(امام) حسین (علیه السلام) رامشاهده کردم که لباس مشکی بر تن داشتند  . (شرح ابن ابی الحدید)

  ویک نمونه از روایات شیعه

برقی به سندش از امام زین العابدین علیه السلام نقل می کند که ایشان فرمودند :" چون جدم حسین علیه السلام  شهید شد زنان بنی هاشم در ماتم او لباس سیاه پوشیدند وآن را در گرما وسرما تغییر ندادند و من برای آنان در هنگام عزاداری غذا آماده می کردم ( کامل الزیارات ص 67 و68 بحارالانوار ج45 صص 221و222)

 پس این روایات که تعدادی از آنها از اهل بیت علیهم السلام نقل شده به روشنی بیان می کند که  پوشیدن لباس سیاه در عزاداری ها  علی الخصوص عزاداری برای حضرت سید الشهداء علیه السلام مکروه نیست بلکه مستحب هم می باشد

تمامی مطالب برگرفته از کتاب عاشورا وپاسخ به شبهات علی اصغر رضوانی با کمی تغییرات

                                      منتظر نظرات شما خوانندگان عزیز هستم


موضوعات مرتبط: شبهه "چرا شیعه سیاه می پوشد؟ " وپاسخ آن
[ یکشنبه پانزدهم دی 1387 ] [ 11:22 ] [ سید علی (ظهار الفضائح)(خادم الائمه) ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

اینجانب سید علی (ظهار الفضائح)(خادم الائمه) 22 ساله این وبلاگ را جهت پاسخ دادن به کلیه شبهات ومقالات وکتب اهل سنت که در آنها به عقاید شیعه حمله شده ایجاد نموده ام
همچنین تصمیم دارم تا به توجیهاتی که اهل سنت در زمینه اشکالات علمی از طرف شیعه نموده اند
پاسخ بگویم
مثلا مدتی است که اهل سنت جوابیه هایی بر کتابهای انتقادی شیعیان نوشته اند مانند بلکه گمراه شدی که مثلا ردی است بر کتاب آنگاه که هدایت شدم یا الحجج الدامغات که مثلا ردی است بر کتای المراجعات علامه شرف الدین موسوی روزهای پیشاور که مثلا ردی است بر شبهای پیشاور که یکی از اهداف مهم این وبلاگ انشاء الله پاسخ به این جوابیه هاست که اکثرامضحک بوده ومغرضانه نوشته شده اند
همچنین اینجانب آمادگی دارد در موضوعات مربوط به شیعه وسنی با اطلاع قبلی مناظره آنلاین داشته باشد

توجه: جهت ترویج فرهنگ شیعی ودفاع از حقانیت اهل بیت علیهم السلام استفاده از مطالب این وبلاگ حتی بدون ذکر نام وبلاگ ونویسنده نیز مجاز می باشد
در ضمن دوستان سوالات خود را می توانند در بخش نظرات مطرح کنند یا به ایمیل اینجانب ارسال فرمایند
موضوعات وب
امکانات وب
Begin WebGozar.com Newsletter code -->





Powered by WebGozar